loading...
حسینیه چهارده معصوم (ع) محله قهنویه مبارکه
جلیل نریمان بازدید : 693 پنجشنبه 10 مهر 1393 نظرات (0)

 

سالروز شهادت امام محمد باقر ( علیه السلام )
هفتم ماه ذی الحجه مصادف است با سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت حضرت امام محمد باقر (( علیه السلام )) ، شهادت این بزرگوار را به تمامی ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت می گوییم .


امام باقر علیه السلام :
«إِنَّما یُداقُّ اللّهُ الْعِبادَ فِى الْحِسابِ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَلى قَدْرِ ما آتاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ فِى الدُّنْیا.»:
خداوند در روز قیامت در حساب بندگانش، به اندازه عقلى که در دنیا به آنها داده است، دقّت و باریک بینى مى کند.


 خلاصه ای از زندگی  پر برکت حضرت امام محمد باقر ( ع )
 نام مبارک امام پنجم محمد بود . لقب آن حضرت باقر يا باقرالعلوم است ،بدين جهت که : دريای دانش را شکافت و اسرار علوم را آشکارا ساخت . القاب ديگری مانند شاکر و صابر و هادی نيز برای آن حضرت ذکر کرده اند که هريک باز گوينده صفتی از صفات آن امام بزرگوار بوده است .
کنيه امام " ابوجعفر " بود . مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبی ( ع ) است . بنابراين نسبت آن حضرت از طرف مادر به سبط اکبر حضرت امام حسن ( ع ) و از سوی پدر به امام حسين ( ع ) می رسيد . پدرش حضرت سيدالساجدين ، امام زين العابدين ، علی بن الحسين ( ع ) است .


تولد حضرت باقر ( ع ) در روز جمعه سوم ماه صفر سال 57هجری در مدينه اتفاق افتاد . در واقعه جانگداز کربلا همراه پدر و در کنار جدش حضرت سيد الشهداء کودکی بود که به چهارمين بهار زندگيش نزديک می شد .


دوران امامت امام محمد باقر ( ع ) از سال 95هجری که سال درگذشت امام زين العابدين ( ع ) است آغاز شد و تا سال 114ه . يعنی مدت 19سال و چند ماه ادامه داشته است .

 

در دوره امامت امام محمد باقر ( ع ) و فرزندش امام جعفر صادق ( ع ) مسائلی مانند انقراض امويان و بر سر کار آمدن عباسيان و پيدا شدن مشاجرات سياسی و ظهور سرداران و مدعيانی مانند ابوسلمه خلال و ابومسلم خراسانی و ديگران مطرح است ، ترجمه کتابهای فلسفی و مجادلات کلامی در اين دوره پيش می آيد ، و عده ای از مشايخ صوفيه و زاهدان و قلندران وابسته به دستگاه خلافت پيدا می شوند . قاضيها و متکلمانی به دلخواه مقامات رسمی و صاحب قدرتان پديد می آيند و فقه و قضاء و عقايد و کلام و اخلاق را - بر طبق مصالح مراکز قدرت خلافت شرح و تفسير می نمايد ، و تعليمات قرآنی - به ويژه مسأله امامت و ولايت را ، که پس از واقعه عاشورا و حماسه کربلا ، افکار بسياری از حق طلبان را به حقانيت آل علی ( ع ) متوجه کرده بود ، و پرده از چهره زشت ستمکاران اموی و دين به دنيا فروشان برگرفته بود ، به انحراف می کشاندند و احاديث نبوی را در بوته فراموشی قرار می دادند . برخی نيز احاديثی به نفع دستگاه حاکم جعل کرده و يا مشغول جعل بودند و يا آنها را به سود ستمکاران غاصب خلافت دگرگون می نمودند .


اينها عواملی بود بسيار خطرناک که بايد حافظان و نگهبانان دين در برابر آنها بايستند . بدين جهت امام محمد باقر ( ع ) و پس از وی امام جعفر صادق ( ع ) از موقعيت مساعد روزگار سياسی ، برای نشر تعليمات اصيل اسلامی و معارف حقه بهره جستند ، و دانشگاه تشيع و علوم اسلامی را پايه ريزی نمودند.

 

زيرا اين امامان بزرگوار و بعد شاگردانشان وارثان و نگهبانان حقيقی تعليمات پيامبر ( ص ) و ناموس و قانون عدالت بودند ، و می بايست به تربيت شاگردانی عالم و عامل و يارانی شايسته و فداکار دست يازند ، و فقه آل محمد ( ص ) را جمع و تدوين و تدريس کنند . به همين جهت محضر امام باقر ( ع ) مرکز علماء و دانشمندان و راويان حديث و خطيبان و شاعران بنام بود . در مکتب تربيتی امام باقر ( ع ) علم و فضيلت به مردم آموخته می شد .
امام باقر ( ع ) دارای خصال ستوده و مؤدب به آداب اسلامی بود . سيرت و صورتش ستوده بود . پيوسته لباس تميز و نو می پوشيد . در کمال وقار و شکوه حرکت می فرمود .


از آن حضرت می پرسيدند : جدت لباس کهنه و کم ارزش می پوشيد ، تو چرا لباس فاخر بر تن می کنی ؟ پاسخ می داد : مقتضای تقوای جدم و فرمانداری آن روز ، که محرومان و فقرا و تهيدستان زياد بودند ، چنان بود . من اگر آن لباس بپوشم در اين انقلاب افکار ، نمی توانم تعظيم شعائر دين کنم .


امام پنجم ( ع ) بسيار گشاده رو و با مؤمنان و دوستان خوش برخورد بود .
با همه اصحاب مصافحه می کرد و ديگران را نيز بدين کار تشويق می فرمود . در ضمن سخنانش می فرمود : مصافحه کردن کدورتهای درونی را از بين می برد و گناهان دو طرف - همچون برگ درختان در فصل خزان - می ريزد . امام باقر ( ع ) در صدقات و بخشش و آداب اسلامی مانند دستگيری از نيازمندان و تشييع جنازه مؤمنين و عيادت از بيماران و رعايت ادب و آداب و سنن دينی ، کمال مواظبت را داشت .


می خواست سنتهای جدش رسول الله ( ص ) را عملا در بين مردم زنده کند و مکارم اخلاقی را به مردم تعليم نمايد . در روزهای گرم برای رسيدگی به مزارع و نخلستانها بيرون می رفت ، و با کارگران و کشاورزان بيل می زد و زمين را برای کشت آماده می ساخت . آنچه از محصول کشاورزی - که با عرق جبين و کد يمين - به دست می آورد در راه خدا انفاق می فرمود .


بامداد که برای ادای نماز به مسجد جدش رسول الله ( ص ) می رفت ، پس از گزاردن فريضه ، مردم گرداگردش جمع می شدند و از انوار دانش و فضيلت او بهره مند می گشتند .
مدت بيست سال معاويه در شام و کارگزارانش در مرزهای ديگر اسلامی در واژگون جلوه دادن حقايق اسلامی - با زور و زر و تزوير و اجير کردن عالمان خود فروخته - کوشش بسيار کردند .

 

ناچار حضرت سجاد ( ع ) و فرزند ارجمندش امام محمد باقر ( ع ) پس از واقعه جانگداز کربلا و ستمهای بی سابقه آل ابوسفيان ، که مردم به حقانيت اهل بيت عصمت ( ع ) توجه کردند ، در اصلاح عقايد مردم به ويژه در مسأله امامت و رهبری ، که تنها شايسته امام معصوم است ، سعی بليغ کردند و معارف حقه اسلامی را - در جهات مختلف - به مردم تعليم دادند تا کار نشر فقه و احکام اسلام به جايی رسيد که فرزند گرامی آن امام ، حضرت امام جعفر صادق ( ع ) دانشگاهی با چهار هزار شاگرد پايه گذاری نمود ، و احاديث و تعليمات اسلامی را در اکناف و اطراف جهان آن روز اسلام انتشار داد . امام سجاد ( ع ) با زبان دعا و مناجات و يادآوری از مظالم اموی و امر به معروف و نهی از منکر و امام باقر ( ع ) با تشکيل حلقه های درس ، زمينه اين امر مهم را فراهم نمود و مسائل لازم دينی را برای مردم روشن فرمود . رسول اکرم اسلام ( ص ) در پرتو چشم واقع بين و با روشن بينی وحی الهی وظايفی را که فرزندان و اهل بيت گرامی اش در آينده انجام خواهند داد و نقشی را که در شناخت و شناساندن معارف حقه به عهده خواهند داشت ، ضمن احاديثی که از آن حضرت روايت شده ، تعيين فرموده است .

 

چنان که در اين حديث آمده است :
روزی جابر بن عبدالله انصاری که در آخر عمر دو چشم جهان بينش تاريک شده بود به محضر حضرت سجاد ( ع ) شرفياب شد . صدای کودکی را شنيد ، پرسيد کيستی ؟ گفت من محمد بن علی بن الحسينم ، جابر گفت : نزديک بيا ، سپس دست او را گرفت و بوسيد و عرض کرد : روزی خدمت جدت رسول خدا ( ص ) بودم . فرمود : شايد زنده بمانی و محمد بن علی بن الحسين که يکی از اولاد من است ملاقات کنی . سلام من را به او برسان و بگو : خدا به تو نور حکمت دهد . علم و دين را نشر بده . امام پنجم هم به امر جدش قيام کرد و در تمام مدت عمر به نشر علم و معارف دينی و تعليم حقايق قرآنی و احاديث نبوی ( ص ) پرداخت .


نام نامی آن حضرت با دهها و صدها حديث و روايت و کلمات قصار و اندرزهايی همراه است ، که به ويژه در 19سال امامت برای ارشاد مستعدان و دانش اندوزان و شاگردان شايسته خود بيان فرموده است . بنا به رواياتی که نقل شده است ، در هيچ مکتب و محضری دانشمندان خاضعتر و خاشعتر از محضر محمد بن علی ( ع ) نبوده اند .


در زمان اميرالمؤمنين علی ( ع ) گوئيا ، مقام علم و ارزش دانش هنوز - چنان که بايد - بر مردم روشن نبود ، گويا مسلمانان هنوز قدم از تنگنای حيات مادی بيرون ننهاده و از زلال دانش علوی جامی ننوشيده بودند ، و در کنار دريای بيکران وجود علی ( ع ) تشنه لب بودند و جز عده ای معدود قدر چونان گوهری را نمی دانستند . بی جهت نبود که مولای متقيان بارها می فرمود : سلونی قبل از تفقدونی "پيش از آنکه من را از دست بدهيد از من بپرسيد . " و بارها می گفت : من به راههای آسمان از راههای زمين آشناترم .

 

ولی کو آن گوهرشناسی که قدر گوهر وجود علی را بداند ؟ اما به تدريج ، به ويژه در زمان امام محمد باقر ( ع ) مردم کم کم لذت علوم اهل بيت و معارف اسلامی را درک می کردند ، و مانند تشنه لبی که سالها از لذات آب گوارا محروم مانده و يا قدر آن را ندانسته باشد ، زلال گوارای دانش امام باقر ( ع ) را دريافتند و تسليم مقام علمی امام ( ع ) شدند ، و به قول يکی از مورخان : " مسلمانان در اين هنگام از ميدان جنگ و لشکر کشی متوجه فتح دروازه های علم و فرهنگ شدند " . امام باقر ( ع ) نيز چون زمينه قيام بالسيف ( قيام مسلحانه ) در آن زمان - به علت خفقان فراوان و کمبود حماسه آفرينان - فراهم نبود ، از اين رو ، نشر معارف اسلام و فعاليت علمی را و هم مبارزه عقيدتی و معنوی با سازمان حکومت اموی را ، از اين طريق مناسب تر می ديد ، و چون حقوق اسلام هنوز يک دوره کامل و مفصل تدريس نشده بود ، به فعاليتهای ثمر بخش علمی در اين زمينه پرداخت . اما بدين خاطر که نفس شخصيت امام و سير تعليمات او - در ابعاد و مرزهای مختلف - بر ضرر حکومت بود ، مورد اذيت و ايذاء دستگاه قرار می گرفت .


دستگاه خلافت آنجا که پای مصالح حکومتی پيش می آمد و احساس می کردند امام ( ع ) نقاب از چهره ظالمانه دستگاه برمی گيرد و خط صحيح را در شناخت " امام معصوم ( ع ) " و امامت که دنباله خط " رسالت " و بالاخره " حکومت الله " است تعليم می دهد ، تکان می خوردند و دست به ايذاء و آزار و شکنجه امام ( ع ) می زدند و گاه به زجر و حبس و تبعيد ...


برای شناخت اين امر ، به بيان اين واقعه که در تاريخ ياد شده است می پردازيم :
" در يکی از سالها که هشام بن عبدالملک ، خليفه اموی ، به حج می آيد ، جعفر بن محمد ، امام صادق ، در خدمت پدر خود ، امام محمد باقر ، نيز به حج می رفتند .

 

روزی در مکه ، حضرت صادق ، در مجمع عمومی سخنرانی می کند و در آن سخنرانی تأکيد بر سر مسأله پيشوايی و امامت و اينکه پيشوايان بر حق و خليفه های خدا در زمين ايشانند نه ديگران ، و اينکه سعادت اجتماعی و رستگاری در پيروی از ايشان است و بيعت با ايشان و ... نه ديگران . اين سخنان که در بحبوحه قدرت هشام گفته می شود ، آن هم در مکه در موسم حج ، طنينی بزرگ می يابد و به گوش هشام می رسد. هشام در مکه جرأت نمی کند و به مصلحت خود نمی بيند که متعرض آنان شود . اما چون به دمشق می رسد ، مأمور به مدينه می فرستد و از فرماندار مدينه می خواهد که امام باقر ( ع ) و فرزندش را به دمشق روانه کند، و چنين می شود .


در محفلی که هشام برای توهین به امام ترتیب داده بود بر سر مقام رهبری و خلافت اسلامی با امام باقر ( ع ) سخن می گويد . امام باقر درباره رهبری رهبران بر حق و چگونگی اداره اجتماع اسلامی و اينکه رهبر يک اجتماع اسلامی بايد چگونه باشد ، سخن می گويد.

 

اينها همه هشام را - که فاقد آن صفات بوده است و غاصب آن مقام - بيش از پيش ناراحت می کند . بعضی نوشته اند که : امام باقر را در دمشق به زندان افکند . و چون به او خبر می دهند که زندانيان دمشق مريد و معتقد به امام ( ع ) شده اند ، امام را رها می کند و به شتاب روانه مدينه می نمايد . و پيکی سريع ، پيش از حرکت امام از دمشق ، می فرستد تا در آباديها و شهرهای سر راه همه جا عليه آنان ( امام باقر و امام صادق - ع - ) تبليغ کنند تا بدين گونه ، مردم با آنان تماس نگيرند و تحت تأثير گفتار و رفتارشان واقع نشوند . با اين وصف امام ( ع ) در اين سفر ، از تماس با مردم - حتی مسيحيان - و روشن کردن آنان غفلت نمی ورزد.


حضرت امام محمد باقر ( ع ) 19سال و ده ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زين العابدين ( ع ) زندگی کرد و در تمام اين مدت به انجام دادن وظايف خطير امامت ، نشر و تبليغ فرهنگ اسلامی ، تعليم شاگردان ، رهبری اصحاب و مردم ، اجرا کردن سنتهای جد بزرگوارش در ميان خلق ، متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحيح رهبری و راه نمودن به مردم در جهت شناخت رهبر واقعی و امام معصوم ، که تنها خليفه راستين خدا و رسول ( ص ) در زمين است ، پرداخت و لحظه ای از اين وظيفه غفلت نفرمود .


سرانجام در هفتم ذيحجه سال 114  هجری در سن 57 سالگی در مدينه با توطئه هشام مسموم شد و چشم از جهان فروبست . پيکر مقدسش را در قبرستان بقيع - کنار پدر بزرگوارش - به خاک سپردند.

جلیل نریمان بازدید : 686 پنجشنبه 03 مهر 1393 نظرات (0)

در مورد شهادت امام جواد ( عليه السلام) يك دسته از روايات مى‏گويند آن حضرت به دست همسرش ام الفضل، دختر مأمون، به اشاره معتصم مسموم گشت. ولى روايتى ديگر مى‏گويد: بعد از آنكه معتصم امام را به بغداد طلبيد... به وسيله «اشناس» شربتى از پرتقال براى امام فرستاد و اشناس به او گفت: پيش از شما اميرالمؤمنين به احمد بن ابى داوود و سعيد بن خضيب و گروهى از بزرگان از اين شربت نوشانيده و امر كرده است شما هم آن را با آب يخ بنوشيد. اين بگفت و يخ آماده كرد. امام فرمود: در شب آن را مى‏نوشم. اشناس گفت: بايد خنك نوشيده شود و الان يخ آن آب مى‏شود و اصرار كرد و امام ( عليه السلام) با علم به عمل آنان آن را نوشيد» .

در جاى ديگرى آمده است كه ابن ابى داوود بعد از ماجرايى مربوط به قطع دست سارق كه امام ( عليه السلام) ديگران را مجاب كرد و معتصم به سخن امام عمل كرد و حرف ديگران را رد كرد، معتصم را به كشتن امام تحريك كرد. ابن ابى داوود مى‏گويد: «پس به معتصم گفتم: خير خواهى براى اميرالمؤمنين بر من واجب است و من واجب است و من در اين جهت سخنى مى‏گويم كه مى‏دانم با آن به آتش (جهنم) مى‏افتم!

معتصم گفت: آن سخن چيست؟

گفتم: (چگونه) اميرالمؤمنين براى امرى از امور دينى كه اتفاق افتاده است فقهاء و علماء مردم را جمع كرد و حكم آن حادثه را از آنان پرسيد و آنان حكم آن را به طورى كه مى‏دانستند گفتند و در مجلس، اعضاى خانواده اميرالمؤمنين و فرماندهان و وزراء و دبيران حضور داشتند و مردم از پشت در به آنچه كه در مجلس مى‏گذشت گوش مى‏دادند... آنگاه به خاطر گفته مردى كه نيمى از مردم به امامت او معتقدند و ادعا مى‏كنند او از اميرالمؤمنين شايسته‏تر به مقام او است، تمامى سخنان آن علماء و فقهاء را رها كرد و به حكم آن مرد حكم كرد؟ !

پس رنگ معتصم تغيير كرد و متوجه هشدار من شد و گفت: خدا در برابر اين خير خواهيت به تو پاداش نيك عطا كند!

پس در روز چهارم يكى از دبيران وزرايش را مأمور كرد تا ابوجعفر ( عليه السلام) را به منزل خود دعوت كند، او چنين كرد ولى ابوجعفر ( عليه السلام) نپذيرفت و گفت: تو مى‏دانى كه من در مجالس شما حاضر نمى‏شوم. آن شخص گفت: من شما را براى ضيافتى دعوت مى‏كنم و دوست دارم بر فرش خانه من قدم بگذارى و من با ورود شما به منزلم متبرك شوم. و فلان بن فلان از وزراى خليفه دوست دارد خدمت شما برسد.

پس آن حضرت ( عليه السلام) به منزل او رفت و چون غذا خورد احساس مسموميت كرد و مركب خود را طلبيد. صاحب خانه از او خواست نرود، ابوجعفر ( عليه السلام) فرمود: بيرون رفتن من از خانه تو براى تو بهتر است!

پس در آن روز و شب حال او منقلب بود تا اينكه رحلت نمود.

شهادت عزیز دردانه ی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضالمرتضی (ع)،حضرت جوادالائمه (ع) تسلیت

جلیل نریمان بازدید : 733 پنجشنبه 06 شهریور 1393 نظرات (0)
ویژه نامه میلاد امام رضا (ع)
 
 مقالات و پژوهش های رضوی (تبین سبک زندگی رضوی )
 آيين معاشرت و انتخاب دوست درسیره رضوی
 اهميت معاشرت در كلام امام هشتم (عليه سلام )
 شهروند و شهروندی در شهر رضوی
 شرایط دوستی و همنشینی در سیره رضوی
 وليمه و گستردن سفره و غذا دادن  در سیره امام رضا (ع)
 تكدى گری در کلام امام رضا علیه السلام
 رياست طلبى و شهرت خواهى مانع پیشرفت
 علل پایداری و استحکام  پیوند و ارتباطات دوستی
 قرآن هدیه امام رضا (ع) به دوستانشان
 مودت و دوستى اهل بيت در گفتار امام رضاعلیه السلام
 عوامل تضعيف كننده پيوند دوستى در کلام رضوی
 توصیه های امام رضا (ع) برای استفاده از فرصتهای جوانی
 توصیه های امام رضا(ع) درباره یاد اموات و گذشتگان
 وظایف مومنین نسبت به یکدیگر
 آداب میزبانی در سیره امام رضا علیه السلام
 محبت و مهربانی به مردم؛ توصیه مهم امام رضا علیه السلام
 عفو و گذشت از منظر ثامن الحجج(ع)
 توصیه های امام رضا علیه السلام درباره همسایه
 مراعات آداب ریز مجالس
 برخورد با زیردستان و غلامان
 لطيفه گويى و شوخ طبعی ، آرامش بخش زندگی
 نظر امام رضا(ع) درباره تفریح و شادی
 توصیه های امام رضا(ع) درباره اوقات فراغت و تفریحات سالم
 بشاشت و شادی در کلام رضوی
 امام رضا علیه السلام و بهداشت سفر
 تاثیر شادى و تفريح در آرامش روانى خانواده
 توصیه های امام رضا علیه السلام درباره سحرخیزی
 تلاش برای شادی و قضای حاجت مؤمنان
 توصیه های خواندنی امام رضا علیه السلام برای سیر و سفر
 عادت مصرف صحیح غذا در کلام امام رضا علیه السلام
 تغذيه زنان باردار در کلام  غریب طوس
 احادیثی از امام رضا(ع) در مورد خواص انجیر، تخم مرغ، بادمجان و نخود
 شكمبارگى مانع رشد و كمال
 اصول تغذیه بهاری در توصیه های امام رضا علیه السلام
 امام رضا علیه السلام و غذاهای ممنوعه
 نقش تغذیه در تربیت از نگاه امام رضا علیه السلام
 غذاهایی که امام رضا علیه السلام نمی خورد!
 توصیه های امام رضا درباره نان و خواص آن
 روش تغذیه و طرز خوردن از نگاه امام رضا علیه السلام
 توصیه های پزشکی امام رضا(ع) برای کاهش چین و چروک با روش های طبیعی
 تنظیم خانواده با توجه به شرایط زمانی و مکانی
 نقش و جايگاه فرزند در زندگى
 جایگاه فرزند نزد والدین در گفتار امام هشتم
 بررسی فلسفه ازدواج در روایاتی از علی بن موسی الرضا (ع)
 نکوهش تجرد و تشویق به ازدواج  در سیره امام رضا(ع)
 آزادی اراده و حق انتخاب افراد در سیره رضوی
 عفو و گذشت از منظر ثامن الحجج(ع)
 تامین آسایش و رفاه خانواده در مکتب امام رضا علیه السلام
 کسب درآمد سالم  و روزی حلال برای خانواده در تعالیم رضوی
 جایگاه اقتصاد و ثروت در زندگی
 تاثیر اقتصاد در پایداری نظام  مقدس خانواده
 مدیریت اقتصاد خانواده از منظر امام رضا علیه السلام
 صرفه جویی و دوری از اسراف در امور منزل در سیره رضوی
 گستره اقتصاد در بستر تعالیم رضوی
 توصیه های امام رضا علیه السلام در مورد اوقات فراغت
 آرایش ظاهر  و زینت مرد عامل پاکی و عفت همسر
 نگاه امام رضا (ع) به مسئله لباس پوشیدن
 شيك پوشى و خودآرايى در سيره  امام رضا علیه السلام
 استفاده از امکانات رفاهی و پوشیدن لباسهای شایسته در سیره امام
 مدگرایی و زندگی بدور از تجملات در سیره رضوی
 سفارش امام رضا (ع) پیرامون آرایش کردن و زیبایی ظاهر
 شورا و مشورت از نظر امام رضا علیه السلام
 احياء و بزرگداشت ياد پيشوايان دين و گذشتگان
  تشويق به علم اندوزي در سيره و گفتار امام رضا عليه السلام
 توصیه امام رضا(ع) درباره جدی گرفتن خمس
 روایت امام رضا علیه السلام از عاقبت زیرآب زنی و سخن چینی
 ميهماندارى در اسلام ، در كلام امام رضا عليه السلام
 عوامل برکت در زندگی، از نگاه امام رضا علیه السلام
 امام رضا(ع) و رفتار با پیروان دیگر ادیان
 شادی مومن در کلام امام رضا(ع)
 روابط  در برخورد های اجتماعی در کلام امام رضا (ع)
  متن و قطعات ادبی  
 خلوص جوان كفتر باز  مهربان ِ آهو ها ...  غزالم بيا و ضامنم شو ...
 حكايتي دارد دلبستگي‌هاي من و تو  از نیامدن و ندیدنتان ناآرامم  اختر هشتم
ای مولای آفتاب و آیینه آقا جونم ای آفتاب مهربانی
اي غريب نواز! اذن دخول... شبان و زائر دلتنگ امام رئوف
  اینفوگرافیک
 اینفوگراف هجرت سیاسی امام رضا(ع)   کسب مهارت های زندگی خانوادگی  صحن های آستانه امام رضا(ع)
     گالری نواهای رضوی  
  سرود و نوای رضوی   مجموعه صوتی تولا   سرود رضوی
  تواد امام رضا علیه السلام   هم آوایی   مجموعه سرودهای در وصف امام رضا علیه السلام
   نرم افزار رضوی
امام رضا (ع) - زندگي و اقتصاد صد داستان از خورشيد شرق  قرآن کريم از منظر امام رضا (ع)
  مدايح رضوي در شعر فارسي  مدايح رضوي به لهجه مشهدي  منتخب التواريخ قسمت مربوط به امام
نقش رهبري حضرت امام رضا امام رضا (ع) و خدمات فرهنگي   سفارشات پزشكي امام (ع) به مأمون
 کد آهنگ رضوی  درد دلها و گفته های شما با امام  مجموعه احادیث ، حکایات
   گالری تصاویر+ Screensaver :::   
  پوستر های از سبک زندگی اسلامی   پوستر و گرافیک رضوی   تصاویری از عکاس حرم امام رضا علیه السلام
                                 
مجموعه پیامک ولادت رضوی  پیامک  ولادت حضرت معصومه  آهنگ پیشواز
     

توضیح در مورد آهنگ در حال پخش:سرود سلطان خراسان/خواننده و دوتار استاد محمد یگانه/گویش کرمانجی شمال خراسان/ دانلود آهنگ/ دریافت کد آهنگ

 

 

 

تهیه و تنظیم: جلیل نریمان

 

جلیل نریمان بازدید : 697 پنجشنبه 06 شهریور 1393 نظرات (0)
ویژه نامه ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)
  زندگينامه و جایگاه حضرت معصومه (س)
تولد حضرت معصومه
نامگذاری
بنیاد پاک
مادر حضرت معصومه
خاستگاه تربيتي
مسافري از مدينه
 * القاب كوثر نور  * تحقيق پيرامون تولد و سن حضرت معصومه(س)

  آن یك، خاكِ مدینه كرده مزّین                 صفحه قــــــم را نمــــوده، این یك انور

   خاك قم، این كرده از شرافتْ، جنّت         آب مــــــدینه نمــــــــوده آن یك، كوثر

 (امام خمینی)

مدایح مناسبتی برای ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س)

*کریمه آل طه  * عشق خورشید
 * حرم کبریا  * جاری شد رود کوثر
مدیحه ولادت کریمه اهلبیت حضرت معصومه سلام الله علیها(صوتی)
دانلود پوستر های ویژه تولد حضرت فاطمه معصومه(س) 
تصاویری از حرم فاطمه معصومه
  تصاویری از غبار روبی حرم حضرت معصومه

مقالات
 نگاهي به فضايل حضرت معصومه
 پروانگان حريم معصومه
بناي حرم مطهر حضرت معصومه(س)
فضيلت زيارت حضرت معصومه

زيارت در سيره معصومين(ع) و علماء

گلبرگي از كرامات فاطمه معصومه
زيارت حضرت معصومه
معرفی پایگاه وسایت ها با موضوع حضرت معصومه(س)

پایگاه اطلاع رسانی حضرت معصومه

پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس قم

موزه آستانه مقدس قم

  سايت خبرى آستانه مقدسه

کتابخانه دیجیتال آستانه مقدس حضرت معصومه

موسسه فرهنگی و اقتصادی زائر

آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه

پیامک ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)(اس ام اس)
به یمن میلادت، ذره ذره نور می‏شویم و قطره قطره حضور، ... .ادامه...
مقالاتی پیرامون شخصیت و جایگاه حضرت معصومه(سلام الله علیها)
شناخت فاطمه معصومه جایگاه حضرت معصومه (س) درنگاه معصومین

در فضايل حضرت معصومه

دختري شايسته براي تمام زمان ها

راز ازدواج نكردن حضرت معصومه

الگوپذيري دختران از شخصيت حضرت معصومه

معرفی نرم افزار کریمه اهل بیت

  برای پلتفرم سیمبین و جاوا

 

قطعات ادبی در وصف کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)

بانوي كرامت

زينب امام رضا علیه السلام

بانوي برتر

مناقب عمه سادات

سرشك دلتنگي

شبنم زيباي آفرينش!

  معرفي برخي از كتابها و مقالات درباره حضرت معصومه
1 نگين قم و آشنايي با شخصيت حضرت معصومه(س)جواد محدثي الهادي
2 فروغي از كوثرالياس محمدبيگي امور فرهنگي آستانه مقدسه
3 آئينه عفاف در مناقب كريمه اهل بيت عصمت حضرت معصومه(س)محمدشاهرخي ـ مشفق كاشاني اسوه
4 حضرت معصومه(س) و شهر قم محمد حكيمي آستان قدس رضوي
5 زندگاني حضرت معصومه و تاريخ قم سيد مهدي صحفيكتابفروشي صحفي
6 كريمه اهلبيت(ع)علي اكبر مهدي پورحاذق
7 حضرت معصومه(س) فاطمه دوممحمد محمدي اشتهاردي علامه
8 مسند فاطمه معصومه(س)سيدعلي رضا سيدكباري زائر
9 زندگاني حضرت معصومه(س) و تاريخ قم منصوري صحفي
10 حيات حضرت معصومه قم سيدحيدر مهدي حيدرآباد
11 در حريم حضرت معصومه(س)علي اكبر مهدي پورقم
12 حضرت معصومه را بهتر بشناسيمعلي اكبر مهدي پورمجله مكتب اسلام سال30،
13 بارگاه حضرت معصومه(س)بيژن سعادتفلورانس، ايتاليا 1977 م
14 بارگاه حضرت معصومه(س)ــــــــــــــنشريه شهرداري قم
15 زندگاني حضرت معصومه(س)محمد شيرين كلام قم
16 فاطمه بنت الامام موسي بن جعفرسيدمحمد باقر ابطحي قم 1409 ه.ق
17 فاطمه بنت الامام موسي الكاظم دكتر محمدهادي اميني قم 1405 ه.ق
18 گنجينه آثار قم ج 1عباس فيضقم 1349 ه.ق
19 گنجينه دانشمندان ج 1شيخ محمد رازيتهران 1352 ه. ش
20 معصومه قم سيدتقي طباطبايي قمي قم 1365 ه . ش
21 وديعه آل محمد فاطمه معصومه(س)محمدصادق انصاري قم 1413 ه . ق
22 وسيلة المعصوميّةميرابوطالب مشهور به سيدبيوك واعظ تبريزي تبريز 1371 ه.ق 
 کتابخانه
  کتاب نگین قم(نویسنده : جواد محدثی)                         دانلود کتاب :   

 کتاب بانوى ملكوت (نویسنده : آية الله كريمى جهرمى)           دانلود کتاب :    

تهیه و تنظیم: جلیل نریمان

 

جلیل نریمان بازدید : 687 پنجشنبه 06 شهریور 1393 نظرات (0)

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلاٰمُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِالْمُؤْمِنين ، وَ ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسٰاءِ الْعٰالَمينَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ثارَاللهِ وَابْنَ ثارِەِ ، وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنٰائِكَ ، عَلَيْكُمْ مِنّى جَميعاً سَلاٰمُ اللهِ اَبَداً مٰا بَقيتُ وَبَقِىَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ،يا اَباعَبْدِاللهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَجَلَّتْ وَعَظُمَتِ الْمُصيبَةُ بِكَ عَلَيْنا وَعَلىٰ جَميعِ اَهْل ِالْاِسْلامِ وَجَلَّتْ وَعَظُمَتْ مُصيبَتُكَ فِى السَّمٰوٰاتِ عَلىٰ جَميعِ اَهْلِ السَّمٰوٰاتِ، فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَسٰاسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَيْكُمْ اَهْلَ الْبَيْتِ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ ، وَ اَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللهُ فيهٰا ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ ، وَ لَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدينَ لَهُمْ بِالتَّمْكينِ مِنْ قِتالِكُم ، بَرِئْتُ اِلَى اللهِ وَاِلَيْكُمْ مِنْهُمْ ، وَ مِنْ اَشْياعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِيٰائِهِمْ ، يا اَباعَبْدِاللهِ اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ،وَ لَعَنَ اللهُ آلَ زِيادٍ وَآلَ مَرْوانَ،وَ لَعَنَ اللهُ بَنى اُمَيَّةَ قاطِبَةً وَلَعَنَ اللهُ ابْنَ مَرْجٰانَةَ ، وَ لَعَنَ اللهُ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ لَعَنَ اللهُ شِمْراً ، وَ لَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِكَ ، بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى ، لَقَدْ عَظُمَ مُصٰابى بِكَ ، فَاَسْئَلُ اللهَ الَّذى اَکْرَمَ مَقامَكَ ، وَاَکْرَمَنى بِكَ اَنْ يَرْزُقَنى طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ، اَللّٰهُمَّ ٱجْعَلْنى عِنْدَكَ وَجيهاً بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ فِى الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ ، يا اَبا عَبْدِاللهِ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلى اللهِ وَ اِلىٰ رَسُولِهِ ، وَاِلىٰ اميرِالْمُؤْمِنينَ وَ اِلىٰ فاطِمَةَ ، وَاِلَى الْحَسَنِ وَ اِلَيْكَ بِمُوالاتِكَ ، وَبِالْبَرائَةِ مِمَّنْ قاتَلَكَ وَ نَصَبَ لَكَ الْحَرْبَ ، وَ بِالْبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَسٰاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِعَلَيْكُمْ وَ اَبْرَءُ اِلَى اللّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ ،مِمَّنْ اَسَسَّ اَسٰاسَ ذٰلِكَ وَبَنىٰ عَلَيْهِ بُنْيانَهُ وَجَرىٰ فى ظُلْمِهِ وَجَوْرِہِ عَلَيْكُمْ وَعَلىٰ اَشْيٰاعِكُمْ ،بَرِئْتُ اِلَى اللَّهِ وَ اِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَاَتَقَرَّبُ اِلَى اللهِ ثُمَّ اِلَيْكُمْ بِمُوٰالاتِكُمْ وَمُوالاةِ وَلِيِّكُمْ ،وَبِالْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِكُمْ وَ النّاصِبينَ لَكُمُ الْحَرْبَ وَبِالْبَر ائَةِ مِنْ اَشْياعِهِمْ وَاَتْباعِهِمْ ، اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ وَ وَلِىٌّ لِمَنْ والاکُمْ وَعَدُوٌّ لِمَنْ عادٰاکُمْ ، فَاَسْئَلُ اللهَ الَّذى اَکْرَمَنى بِمَعْرِفَتِكُمْ وَ مَعْرِفَةِ اَوْلِيٰائِكُمْ ،وَرَزَقَنِى الْبَرائَةَ مِنْ اَعْدائِكُمْ ، اَنْ يَجْعَلَنى مَعَكُمْ فِى الدُّنْيا وَ الْاٰخِرَةِ ، وَاَنْ يُثَبِّتَ لى عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِى الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ وَ اَسْئَلُهُ اَنْ يُبَلِّغَنِى الْمَقامَ الْمَحْمُودَ لَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ، وَ اَنْ يَرْزُقَنى طَلَبَ ثاریکُم مَعَ اِمامٍ مَهْدیٍ هُدىً ظاهِرٍ ناطِقٍ بِالْحَقِّ مِنْكُمْ ، وَ اَسْئَلُ اللهَ بِحَقِّكُمْ وَبِالشَّاْنِ الَّذى لَكُمْ عِنْدَەُ اَنْ يُعْطِيَنى بِمُصابى بِكُمْ ،اَفْضَلَ ما يُعْطى مُصاباً بِمُصيبَتِهِ،مُصيبَةً مٰا اَعْظَمَهٰا وَاَعْظَمَ رَزِيَّتَها فِى الْاِسْلامِ وَفى جَميعِ السَّمٰوٰاتِ وَالْاَرْضِ،اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فى مَقامى هٰذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْكَ صَلَواتٌ وَرَحْمَةٌ وَمَغْفِرَةٌ ،اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيٰاىَ مَحْيٰا مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَ مَمٰاتى مَمٰاتَ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، اَللّهُمَّ اِنَّ هٰذا يَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَيَّةَ وَابْنُ آکِلَةِ الْاَکْبٰادِ اللَّعينُ ابْنُ اللَّعينِ ، عَلىٰ لِسٰانِكَ وَ لِسانِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، فى کُلِّ مَوْطِنٍ وَمَوْقِفٍ وَقَفَ فيهِ نَبِيُّكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ ، اَللّهُمَّ الْعَنْ اَبا سُفْيانَ وَمُعٰوِيَةَ ،وَ يَزيدَ بْنَ مُعاوِيَةَ ، عَلَيْهِمْ مِنْكَ اللَّعْنَةُ اَبَدَ الاْبِدينَ، وَهٰذا يَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زيٰادٍ وَآلُ مَرْوانَ ، بِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ،اَللّٰهُمَّ فَضاعِفْ عَلَيْهِمُ اللَّعْنَ مِنْكَ وَالْعَذابَ [الاَْليمَ] ، اَللّٰهُمَّ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلَيْكَ فى هٰذَالْيَوْمِ وَفى مَوْقِفى هٰذا وَ اَيّامِ حَيٰوتى بِالْبَراَّئَةِ مِنْهُمْ وَاللَّعْنَةِ عَلَيْهِمْ ، وَبِالْمُوالاتِ لِنَبِيِّكَ وَآلِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمُ اَلسَّلامُ پس مى گوئى صد مرتبه : اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَآخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ ، اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَيْنَ ، وَشٰايَعَتْ وَبٰايَعَتْ وَتٰابَعَتْ عَلىٰ قَتْلِهِ ، اَللّٰهُمَّ الْعَنْهُمْ جَميعاً پس مى گوئى صد مرتبه : اَلسَّلٰامُ عَلَيْكَ يٰا اَبٰا عَبْدِ اللهِ ، وَعَلَى الْاَرْوٰاحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنٰائِكَ ، عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهٰارُ ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِيٰارَتِكُمْ ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ ، وَعَلٰى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلىٰ اَوْلادِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلىٰ اَصْحٰابِ الْحُسَيْن پس مى گوئى : اَللّٰهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَاءْ بِهِ اَوَّلاً ،ثُمَّ الثّانِىَ وَالثّالِثَ وَالرّابِعَ اَللّهُمَّ الْعَنْ يَزيدَ خامِساً ، وَالْعَنْ عُبَيْدَ اللهِ بْنَ زِيٰادٍ وَابْنَ مَرْجٰانَةَ وَعُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَشِمْراً وَآلَ اَبى سُفْيانَ وَآلَ زِيادٍ وَآلَ مَرْوانَ اِلى يَوْمِ الْقِيمَةِ پس به سجده مى روى ومى گوئى : اَللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشّاكِرينَ لَكَ عَلٰى مُصابِهِمْ ، اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلٰى عَظيمِ رَزِيَّتى ، اَللّهُمَّ ارْزُقْنى شَفاعَةَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ ، وَثَبِّتْ لى قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ وَاَصْحابِ الْحُسَيْن ،ِ الَّذينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ.
یارَبَّ الحُسَینِ ، بِحَقِّ الحُسَینِ ، اشفِ صَدرَالحُسَینِ ، بظُهورِالحُجَّة

جلیل نریمان بازدید : 731 پنجشنبه 06 شهریور 1393 نظرات (0)

 " مهدی "  امید قلب زار شیعیان است

 

او خواهد آمد ٬  این حقیقت  ٬ بس عیان است

 

 

 

سـلام بر  امام  زمــان  و  زمین،

حضرت مهدی موعـود موجود 

 

 

 

این روزها زیاد یاد آن مادری می افتم که رفت پیش امام صادق علیه السلام. گفت پسرم خیلی وقت است از مسافرت برنگشته خیلی نگرانم... حضرت فرمود صبر کن پسرت برمی گردد... رفت و چند روز دیگر برگشت و گفت پس چرا پسرم برنگشت... حضرت فرمود مگر نگفتم صبر کن؟ خب پسرت برمی گردد دیگر... رفت اما از پسرش خبری نشد... برگشت؛ آقا فرمود مگر نگفتم صبر کن؟ دیگر طاقت نیاورد... گفت آقا خب چقدر صبر کنم؟...... نمی توانم صبر کنم..... به خدا طاقتم تمام شده...
حضرت فرمود برو خانه پسرت برگشته... رفت خانه دید واقعاً پسرش برگشته... آمد پیش امام صادق،
-آقا جریان چیست؟ نکند مثل رسول خدا به شما هم وحی نازل می شود؟... آقا فرموده بود به من وحی نازل نشده اما:
«عِند فناءِ الصّبر یأتی الفَرج......»
صبر که تمام بشود فرج می آید...

اللهم عجل لولیک الفرج

 

تعداد صفحات : 7

درباره ما
حسینیه ی چهارده معصوم (ع) محله ی قهنویه ی شهر مبارکه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما کمبود های این سایت چیست؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 65
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 26
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 680
  • باردید دیروز : 113
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 973
  • بازدید ماه : 825
  • بازدید سال : 36,729
  • بازدید کلی : 168,911
  • کدهای اختصاصی
    روزشمار محرم عاشورا

    تقویم شمسی

    حدیث

    اوقات شرعی